دانشجوی معماری دانشگاه شهید بهشتی
  :: مهران نقی زاده

   

جلوههای بصری رایانهای

Flay.com درگذشت
۱۳۸٩/۱٠/۱٥ ساعت ۱٢:٢۱ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مهران نقی زاده ( نظرات )

باورتون میشه؟ سایت Flay کارش رو عوض کرد. من خودم 9 سال کاربر این سایت بودم. اصلاً نمیشه Lightwave  رو بدون Flay تصوّر کرد. حتّی خود newtek  هم در ویدئوهای آموزشی اش از این سایت استفاده میکرد.به همه دوستان Lightwave کار تسلیت میگم. امیدوارم چنین سایتی برای modo بوجود بیاد.



:: برچسب‌ها: lightwave
قابلیتهای آینده lightwave. همین الآن در modo
۱۳۸٩/۱٠/۱٢ ساعت ٥:٢٦ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مهران نقی زاده ( نظرات )

خیلی وقته که nutek خلق الله رو گذاشته سر کار که میخوام یه قابلیت بهتون عرضه کنم که توی پنجره دید نرم افزار، بتونید رندر realtime داشته باشید و روی همون رندر، مدلسازی هم بکنید. بالاخره بعد از یک قرن، Lightwave 10 در اومد و دیدیم که این قابلیت چه جوری کاری میکنه. دستشون درد نکنه. نکته جالبش اینه که luxology بدون سر و صدا این قابلیّت رو در modo 501 گنجونده و یک هفته زودتر از newtek اون رو رواه بازار کرده. اگه تا الآن از این قابلیت استفاده نکرده اید، حتماً این کار رو بکنید مخصوصاً به همراه ابزارهای paint و sculpt که حالا حالاها در لایت ویو، نخواهید دید.

اگه کسی از کاربران مایا یا مکس هست که نظیری برای این قابلیت ها در اونها سراغ داشته باشه، ما رو هم خبر کنه.



:: برچسب‌ها: 3dsmax, modo
قدم بعدی در subdivision
۱۳۸٩/۱٠/۱۱ ساعت ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مهران نقی زاده ( نظرات )

حتماً Lightwave کارها، subdivision را خیلی خوب می شناسند. کاری که به ساذگی فشردن کلبد TAB انجام می شود، قصه درازی پشت سر خود دارد. نام الگوریتمی که این کار را انجام می داد، Subpatch بود و حتماً روزهایی را به یاد دارید که با این الگوریتم، فقط می توانستیم مثلث و مربع را subdivide کنیم تا اینکه modo آمد با همه امکانات مدلسازی افسون کننده ای که داشت و یکی اش هم حذف همین محدودیت بود. بعد از آن، امکان subdivision بدون محدودیّت، در LW هم به صورت الگوریتم Catmull-Clarck ارائه شد که به صورت یک وصله باقی ماند.

حالا در نسخه 501 مودو، الگوریتم جدیدی معرّفی شده به نام Pixar Subdivision که چندضلعی های کمتری تولید می کند امّا کنترل بهتری ارائه می دهد و صد البته سرعت رندر بالاتری هم دارد و همانطور که در این تصویر می بینید، با UV ها هم مهربان تر است.

مقایسه محصول های دو الگوریتم

حالا باید منتظر ماند و دید که NewTek چه برگی رو خواهد نمود.



:: برچسب‌ها: subdivision, subpatch, modo
تولدت مبارک
۱۳۸٩/۱٠/۱۱ ساعت ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مهران نقی زاده ( نظرات )

به تمام دوستداران نرم افزارهای کاربر محور، ساده، سبک، ارزان، توانمند و صد البته بسیار سریع، تولد modo 501 را تبریک می گویم. بنا به اعلام luxology، این نسخه، 2.2 بار از نسخه 401 سریع تر (و تمیزتر) رندر می کند.



:: برچسب‌ها: modo, luxology
کلیاتی در مقایسه نرم افزارهای مختلف سه بعدی
۱۳۸٩/۱٠/۱۱ ساعت ۱٠:۱۸ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مهران نقی زاده ( نظرات )

Houdini is not a very easy program to learn. It has a high learning curve. Some like it, some don't. Houdini is good for particle effects, not for compositing and has got the leading muscle simulation solution. Digital Domain uses Houdini for almost everything. Houdini is not recommended for modeling, also not for animation.  the problem with Houdini is that you have to learn for years,to know, how you have to use it, but then you can create effects in all kind, and thats possible because of Houdini's workflow technology! Also Houdini Renderer, Mantra, is FENOMENAL!!! It's based in REYS engine, just like Renderman.
With Mantra you can make displacements with a very high poly count with almost no extra time.

Also DOF and MotionBlur are VERY realistic!


Houdini is the leading 3d software on earth.........


Maya is used a lot for modeling and for visual effects. Most companies rely on their own proprietary software. They use Maya for modeling, but then for animation or other 3D, they rely on their own softwares. 

Max has been used for many years in the gaming industry, it has very good polygon modeling. Has very nice particle effects.

Softimage's strength is good for animation. Weak when it comes to Dynamics. Softimage also has nicer modeling, it produces nicer quads for modeling than maya. That's why some game companies prefer to use softimage than maya. 

Lightwave is good for television and used for many years in the TV industry. It has a very fast renderer. Particles are ok, not bad. In recent years, Lightwave has regained notice in Feature Film CGI, due to it's advancements and of-course due to Zoic Studio. to mention, some of these recent films are: Sin City, 300, Avatar

Cinema 4D, good for broadcast design and motion graphics, its animation is weak. Modeling OK. It has one of the fastest renderers out there. I believe that Lightwave and Cinema 4D are probably the two fastest renderers.

Motionbuilder is great for animation and rigging. Also very useful for previz and motion capture. 

Zbrush and Mudbox is great for very detailed sculpting (on the computer of course). Mudbox is more user friendly and easier to use, but Zbrush has a little bit more powerful tools.

MODO, is good for modeling and 3D painting and rendering. User interface is very flexible, customizable and visually pleasing. It is familiar for Lightwave users and MAYA or Softimage users also find similarities in it.

MODO has its own UV unwrapping which is very intuitive and somehow similar to Lightwave's but with excellent visual aids. MODO was created by some of the ex-programmers of Lightwave, so it should be very familiar for Lightwave users. Indeed I've been using Lightwave for years and when MODO and it's renderer came, I totally switched to it. It is times faster and more reliable than Lightwave's engine and has a very convenient licensing and easy network rendering setup. These days we import animations from Maya and do renderings in MODO.

MODO has merged workflows of all big players (MAYA, Softimage, ...) and has actually revolutionized Lightwave I expected this to happen as a change to Lightwave by Newtek but they failed to do that and Luxology did it. I think that MODO for Lightwave is like Softimage|XSI for Softimage|3D.


vue is good for landscape creation. ILM uses this software to create the landscapes for Pirate of the Caribbean 2 movie.


Overall, you cannot rely just on one program to do the whole job. Houdini is good for one thing, while u need another program to do other effects or works. For example, if you have a heavy 3D scene with millions of polygons, then zbrush, softimage and modo can handle it. Max 9 now can handle it too. Softimage's core has Gigapolygon, meaning it can handle up to a billion polygons.



:: برچسب‌ها: houdini, modo, renderman, mantra
لایت ویو سر زا رفت
۱۳۸٩/۱٠/۱۱ ساعت ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مهران نقی زاده ( نظرات )

حتما دوستان عزیز Lightwave کار ما خبر دارند که نیوتک بالأخره از خودش لایت ویو 10 در بکرد. منتها، خبری از CORE نیست. چرا؟ چون آقایون هل داشتند که به شب کریسمس برسند. خب اگه نمیتونید، چرا زور میزنید. به فرض هم که CORE زاییده بشه، به دست کاربرش هم برسه، تازه قابلیتهایی که چند ساله MODO (و فقط MODO) داره رو میخوان که ارائه بدهند. یک سری به MODO 501 بزنید ببینید که هنوز هم معنی داره با لایت ویو کار کنید یا نه. تازه این هم یادتون باشه که سازندگان MODO همون کسانی هستند که لایت ویو رو تا نسخه 8 می نوشتند. در واقع MODO همون نسبتی رو با Lightwave داره که XSI با Softimage داشت و الآن قراره CORE همین کار پشت گوش افتاده رو جبران کنه.



:: برچسب‌ها: lightwave
افتر افکتز. آری یا نه؟
۱۳۸٩/۱٠/٢ ساعت ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مهران نقی زاده ( نظرات )

آیا شما هم (مثل من) طرفدار Nuke هستید؟ خب، پس بیچاره اید چون بر خلاف After  Effects در اینجا خبری از قابلیت های مونتاژ، کار با صدا و... نیست. ذهنیتتون باید کاملاً مبتنی بر ساخت جلوه های بصری باشه، نه مونتاژ. به همین خاطر هم هست که تیزرسازها طرفدار AE هستند.

ساختار لایه لایه AE هم در همین راستا قابل ارزیابیه. این ساختار، در بدو امر خیلی خواناست و برای کسانی که با Photoshop آشنا هستند، به سادگی قابل فهمه و همین هم باعث محبوبیت AE میشه. اما به محض اینکه بخواهید کار پیچیده ای انجام بدید، ضعف این روش معلوم میشه. اون موقع است که ساختار گره ای نیوک (یا فیوژن، کمبوسشن، تاگزیک و...) رو با وجود زحمت اولیۀ بیشتری که داره، ترجیح میدید.

خلاصه حرف اینکه یک کار ساده بی زحمت در افتر افکتز، در نیوک، خیلی زحمت داره اما اگه قراره که کار ادامه پیدا کنه و پیچیده بشه، اونوقت زحمت افتر افکتز خیلی بیشتر خواهد بود.



:: برچسب‌ها: after effects